آی تی داده همراه همیشگی شما در تکنولوژی خبر: مایکروسافت به جای مقابله با رقبا، از داشته‌های آنها برای موفقیت استفاده می‌کند :: آی تی داده

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آخرین نظرات
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۳۷ - پریسا نامجو
    جان اسنو

خبر: مایکروسافت به جای مقابله با رقبا، از داشته‌های آنها برای موفقیت استفاده می‌کند

خبر: مایکروسافت به جای مقابله با رقبا، از داشته‌های آنها برای موفقیت استفاده می‌کند

مایکروسافت را باید فاتح بلامنازع دنیای پی‌سی خواند. ردموندی‌ها با سیستم‌عامل ویندوز، دنیای پی‌سی را زیر سلطه‌ی خود دارند، اما در دنیای پُست پی‌سی و موبایل، مایکروسافت زیر سایه‌ی اندروید گوگل و آی او اِس اپل قرار دارد. اما این پایان ماجرا نیست، چراکه ردموندی‌ها تمام توان خود را برای موفقیت ویندوز 10 به کار گرفته‌اند و شواهد امر نشان از تولد قطب سوم دنیای موبایل دارد.

هرچند مایکروسافت همیشه در آمار‌های مربوط به پلتفرم‌های موبایل جایگاه سوم را در اختیار دارد، اما سهم پلتفرم این کمپانی به گونه‌ای نیست که بتوان آن را رقیبی جدی برای سایر کمپانی‌ها خواند. با این حال به نظر می‌رسد مایکروسافت برنامه‌های بسیاری برای تبدیل شدن به قدرت سوم در حوزه‌ی موبایل دارد. این کمپانی در بیلد 2015 نشان داد که سیاست جدیدی را در پیش گرفته است. مایکروسافت به جای مقابله با این کمپانی‌ها، به آن‌ها پیوسته و با سیاست‌های جدید سعی دارد تا از داشته‌های پلتفرم‌های اندروید و آی او اس به نفع خود استفاده کند.

در جریان برگزاری سخنرانی اصلی کنفرانس بیلد 2015، مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی را معرفی کرد که تقریبا رد کردن آن توسط توسعه‌دهندگان کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. با استفاده از قابلیت‌های جدید می‌توان کد‌های توسعه‌ یافته برای تولید اپلیکیشن در سایر پلتفرم‌ها را با تغییرات کوچکی برای ایجاد اپلیکیشن‌های ویندوزی استفاده کرد. برای مثال  توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی، آی او اسی و حتی اپلیکیشن‌های تحت وب می‌توانند با استفاده از این قابلیت، محصول خود را تبدیل به یک اپلیکیشن ویندوزی کنند که با استفاده از پلتفرم یونیورسال ویندوز، این اپلیکیشن قابلیت اجرا در انواع گوشی‌های‌هوشمند ویندوزی، تبلت‌ها، پی‌سی و ایکس‌باکس وان را در کنار هولولنز خواهد داشت. یقینا بسیاری از توسعه‌دهندگان دوست دارند تا از امکان انتشار اپلیکیشن خود برای یک میلیارد ابزار ویندوزی بهره ببرند.

به بیان بهتر، مایکروسافت دیگر، توسعه‌دهندگان را در چارچوب خاصی قرار نداده است، همه‌ی توسعه‌دهندگان در انواع پلتفرم‌ها با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانند با استفاده از ابزار‌های مناسب، برای مایکروسافت و پلتفرم ویندوز 10 اپلیکیشن توسعه دهند. هرچند شاید در عمل چنین اتفاقی در ابعادی که امروز تصور می‌شود، روی ندهد، اما این سیاست برگرفته از طرز فکر ساتیا نادلا، مدیرعامل کنونی مایکروسافت است که در برابر سایر پلتفرم‌ها روی گشاده‌تری داشته و روی موبایل و سرویس‌های ابری تمرکز بیشتری دارد.

مایکل فیس‌مایر، یکی از تحلیل‌گیران موسسه‌ی فارستر در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

در پیش گرفتن چنین سیاستی را توسط مایکروسافت باید به‌عنوان یک قدم در مسیر موفقیت خواند. مایکروسافت با تغییرات صورت گرفته و قابلیت‌هایی که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده، می‌تواند بار دیگر در جهت مال خود کردن جامعه‌ی توسعه‌دهندگان همچون گذشته به پیش می‌رود.

وی با یادآوری توسعه‌ی ویژوال استودی در 20 سال گذشته گفت:

مایکروسافت با تولید ابزار‌های بزرگ‌تر و بستر‌ گسترده‌تر برای توسعه‌دهندگان، راه را گم کرده بود.

اگرچه مایکروسافت در دنیای پی‌سی‌ها حرف اول را می‌زند، اما این کمپانی در دنیای موبایل فاصله‌ی بسیار زیادی با دو کمپانی گوگل و اپل دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط گارتنر، از 2.7 میلیارد گوشی‌هوشمند، تبلت و پی‌سی عرضه شده در سال 2014 میلادی، تنها 14 درصد از پلتفرم مایکروسافت بهره‌مند بوده‌اند. مایکروسافت در چند سال اخیر برای جذب توسعه‌دهندگان با مشکلات زیادی دست به گریبان بود. این کمپانی حتی مبالغی را نیز به توسعه‌دهندگان برای ایجاد اپلیکیشن‌های ویندوزی پرداخت می‌کرد.

مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد روی این نکته تاکید کرد که توسعه‌دهندگان فقط باید تغییرات کوچکی را در کد‌های خود ایجاد کنند تا کد مورد نظر برای ایجاد اپلیکیشن ویندوزی آماده باشد. بخشی از این تغییرات برای استفاده از قابلیت‌های ویندوز 10 است که از جمله‌ی آن می‌توان به کورتانا اشاره کرد. همچنین بخشی دیگر نیز برای غیرفعال کردن قابلیت‌هایی است که ویندوز 10 و ابزار‌های مبتنی بر آن از آن پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال می‌توان به سنسور اثر انگشت مورد استفاده در ابزار‌های اپلی اشاره کرد. بسیاری از اپلیکیشن توسعه‌ یافته برای این پلتفرم قابلیت استفاده از سنسور اثر انگشت را برای کاربران ممکن می‌کنند ولی باید این قابلیت در اپلیکیشن ویندوزی حذف شود. در مقابل ویندوز از کلید بازگشت (Back) استفاده می‌کند که همه‌ی گوشی‌های‌هوشمند ویندوزی از وجود آن بهره می‌برند.

حال باید دید که آیا مایکروسافت موفق خواهد شد یا خیر؟ بلک‌بری نیز پیش از این چنین قابلیتی را از طریق ویژگی Runtime در گوشی‌های خود در اختیار توسعه‌دهنگان قرار داده بود. با استفاده از این ویژگی امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی گوشی‌های بلک‌بری امکان‌پذیر بود. هرچند این ویژگی به افزایش تعداد کاربران بلک‌بری کمک کرد، اما یک انقلاب بزرگ برای کمپانی نبود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی