آی تی داده همراه همیشگی شما در تکنولوژی دوربین DSLR چیست؟ :: آی تی داده

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آخرین نظرات
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۳۷ - پریسا نامجو
    جان اسنو

دوربین DSLR چیست؟

مهران عزتی | سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ب.ظ

امروز با مقاله ای با عنوان “دوربین  DSLR چیست؟” در خدمت شما عزیزان هستیم. واژه  DSLR  یا همون  Digital SLR  مخفف عبارت Digital Single Lens Reflection به معنی دوربین تک لنزی بازتابی دیجیتالی می باشد.دوربین DSLR چیست؟



برای اینکه با  DSLR  آشنا بشویم  اول باید بدانیم دوربین های   SLR  چگونه کار می کنند. دوربین اس ال آر به کمک یک سیستم متشکل از آینه و منشور به عکاس کمک می کند که تصویر را در قسمت نمایاب دوربین همانطوری که عکس گرفته خواهد شد نشان دهد. در مقابل دوربین های SLR  دوربین های TLR یا Twin Lens Reflex قرار میگیرند. دوربین های TLR  از دو لنز تشکیل شده اند. یکی برای گرفتن عکس و دیگری برای نشان دادن تصویر در نمایاب در نتیجه عکسی که گرفته خواهد شد همان عکسی که به شما نشان داده خواهد شد نمی باشد.


 

 

 اجزای دوربین دی اس ال آر :

۱-لنز
۲-آینه با زاویه ۴۵ درجه
۳-صفحه کانونی شاتر
۴-حسگر یا فیلم
۵-صفحه فوکاس
۶-لنز متمرکزکننده
۷-منشور پنج وجهی شیشه ای (یا آینه ای) نوری
۸-ویزور، نمایاب یا چشم انسان

 

 

اجزای دوربین دی اس ال آر

نحوه کار دوربین اس ال آر

 

 

دوربین اس ال آر چگونه کار می کند؟

وقتی از دریچه نمایاب دوربین منظره ای را که می خواهید آن را ثبت کنید را نگاه می کنید دقیقا همان چیزی را می بینید که ثبت خواهد شد ( شای این جمله کمی خنده دار بیاید،اما اگر با دوربین های TLR کار کرده باشید متوجه خواهید شد.) منظره ای که قصد ثبت آن را دارید از طریق لنز در قالب نور به آینه ی بازتابی (شماره ۲) که با زاویه ۴۵ درجه در اتاقک دوربین تعبیه شده است می رسد. این آینه نور را در راستای عمودی به سمت قطعه اپتیکی به اسم منشور ( شماره ۷) می رساند. کار این منشور رساندن نور به داخل قسمت نمایاب ( شماره ۸) دوربین شما می باشد. منشور این کار بوسیله دو آینه انجام می دهد.( به شکل  بالا توجه کنید).

 

 

نحوه عکس گرفتن دوربین دی اس ال آر

نمایش لحظه عکس گرفتن دوربین دی اس ال آر DSLR

موقعی که دکمه عکس گرفتن فشار داده می  شود آینه شماره ۲ بالا می رود و مسیر عمودی که نور به نمایاب می رسید مسدود می شود و نور مسیر مستقیم را طی می کند و در این حال شاتر ( شماره ۳ ) بالا می رود و نور مستقیما به صفحه حسگر  ( شماره ۴) می رسد. شاتر ( شماره ۳ ) با توجه به زمانی که تنظیم شده است بالا می ماند تا مقدار نور مناسب به حسگر برسد.و در آخر شاتر پایین می آید و آینه هم به همان حالت ۴۵ درجه که بود بر میگردد و دوباره تصویر در نمایاب شکل می گیرد.

البته باید این نکته را ذکر کنیم که مراحل تشکیل عکس تنها مراحلی که ذکر شدند نمی باشد. مراحل مختلف پردازش  انجام می شود تا عکس به آن شکلی که ما می بینیم ذخیره شوند. پردازنده دوربین اطلاعات را از حسگر دوربین می گیرد و آنها را به قالب مناسب تبدیل می کند و  سپس بر روی دیسک ذخیره می کند. این مراحل خیلی سریع اتفاق می افتند.بعضی از دوربین های دی اس ال آر می توانند ۱۱ بار ( ۱۱ عکس در ثانیه) این مراحل را در طول یک ثانیه انجام دهند.

برای آشنایی کاملتر با دوربین دی اس ال آر می توانید به این مقاله  در ویکی پدیا مراجعه کنید.

نظرات  (۱)

  • رضا فتحعلی پور
  • سلام میشه در مورد فوکوس های دستی توضیح بدهی ؟؟؟

    پاسخ:
    سلام اقای فتحعلی پور حتما در پستی فوکوس های رو خواهیم گذاشت...
    مرسی از همراهی آی تی  داده

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی