آی تی داده همراه همیشگی شما در تکنولوژی ویندوز 11 در کار نخواهد بود؟ :: آی تی داده

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آی تی داده

درگاهی به سوی فناوری

آخرین نظرات
  • ۱۳ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۳۷ - پریسا نامجو
    جان اسنو

ویندوز 11 در کار نخواهد بود؟

مهران عزتی | شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۵۶ ب.ظ

یکی از توسعه‌دهندگان و کارمندان مشهور مایکروسافت اخیرا خبر داده که ویندوز 10 آخرین نسخه پلتفرم ویندوز خواهد بود.

مایکروسافت بالاخره یکی از ابهام‌های بزرگ ویندوز 10 را برطرف کرد: ویندوز 10 آخرین نسخه از پلتفرم ویندوز خواهد بود.

«جری نیکسون» (J. Nixon) از توسعه دهندگان و کارمندان مشهور مایکروسافت که در Microsoft Ignite سخنرانی می‌کرد، در سخنی غافلگیرکننده گفت: "در حال حاضر ما انتشار ویندوز 10 را پیش رو داریم و به این دلیل که ویندوز 10 آخرین نسخه ویندوز خواهد بود، ما هنوز در حال کار بر روی قابلیت‌ها و بهبودهای آن هستیم."




این سخن غافلگیرکننده به چه معناست؟ آیا مایکروسافت می‌خواهد از کسب و کار سیستم عامل ویندوز بیرون برود؟ جواب این سوال در یک کلمه خیر است اما یک توضیح نیز برای درک گفته نیکسون لازم است.

ویندوز 10 تغییر تفکر مایکروسافت نسبت به ویندوز را نمایندگی می‌کند. همانطور که تاکنون چندین مدیر ارشد مایکروسافت اظهار داشته‌اند، این شرکت در حال مدل‌سازی بزرگ‌ترین پلتفرم نرم افزاری خود در قالب "ویندوز به عنوان یک سرویس" (Windows as a service) است و نه یک نرم افزار معمولی که مشتریان می‌خرند و پس از معرفی نسخه ای جدید، نسخه قبلی را کنار می‌گذارند.

تمامی این حرف و حدیث‌ها از گفته ابهام آلود «ساتیا نادلا» در جولای 2014 آغاز شد. نادلا دورنمای خود از سیستم عامل مایکروسافت را به عنوان "یک ویندوز در تمامی دستگاه‌ها" معرفی کرد. این دورنما به هنگام معرفی رسمی ویندوز 10 در پاییز سال گذشته روشن‌تر شد؛ زمانی که مایکروسافت از برنامه تست عمومی جدیدی پرده‌برداری کرد که کاربران می‌توانند بازخوردهایشان را نسبت به آپدیت‌های مختلف ویندوز 10 برای مایکروسافت ارسال کنند.

در سال جدید و همزمان با رونمایی نسخه مخصوص مصرف‌کنندگان ویندوز 10 نیز ارائه پلتفرم جدید برای گستره وسیعی از دستگاه‌ها نمود بیشتری پیدا کرد. گل سرسبد این دستگاه‌ها نیز «هولولنز» (HoloLens) بود که مایکروسافت حساب ویژه ای بر روی آن بازکرده است.



تا اینکه در هفته قبل و در کنفرانس «بیلد» این کمپانی خبر داد که ویندوز 10 در زمان عرضه نسخه نهایی، تمامی ویژگی‌های اعلام‌شده را با خود ندارد و به مرور ویژگی‌های جدید را در قالب بسته‌های آپدیت عرضه خواهد کرد. به عنوان مثال امکان افزودن افزونه به مرورگر مایکروسافت آج که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته در نسخه ماه تابستان حضور نخواهد داشت.

حالا اگر این گفته‌ها را کنار گفته اخیر نیکسون بگذارید به این نتیجه خواهید رسید که آپدیت‌های بعدی ویندوز نه نسخه به نسخه که همیشگی و پیوسته خواهند بود. روشی که گوگل در مرورگر کروم در پیش گرفت و آپدیت‌ها و ویژگی‌های جدید را به شکل مداوم و در پشت صحنه به آن اضافه می‌کند.

این آپدیت‌ها حتی می‌توانند شامل تغییرات بزرگی باشند که از دید کاربران مخفی است. به عنوان مثال چند سال قبل گوگل انجین مرورگرش را از WebKit به Blink تغییر داد؛ در حالی که کاربران متوجه این تغییر نشدند. برای آن‌ها کروم همان کروم است و نه کروم نسخه 42 (که هم اینک آخرین نسخه آن است.)

ارائه آپدیت‌های مداوم و افزودن آرام آرام قابلیت‌ها در دنیای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن رواج بسیاری دارد، اما این اتفاق برای ویندوزهای قبل از 10 متفاوت بوده است. مایکروسافت با ویندوز 8 تنها دو آپدیت بزرگ داشت (ویندوز 8.1 و آپدیت ویندوز 8.1) که انتشار نسخه اصلی نیز به سال 2012 بازمی‌گردد. درست است که چون دفعات پیشین وصله‌هایی برای رفع خطاهای امنیتی و غیرامنیتی ارائه خواهد شد، اما نحوه ارائه قابلیت‌های جدید متفاوت با ویندوزهای قبلی خواهد بود.

قطعا می‌توان در آینده برای آپدیت‌های خاص ویندوز 10 مراسم‌هایی را متصور بود و حتی برای برخی از آن‌ها پسوند آزمایشی یا بتا نیز به کار برده شود، اما همچنان ویندوز مایکروسافت ویندوز 10 باقی خواهد ماند. به همین دلیل در نهایت شماره نسخه ویندوز به طور کلی منسوخ خواهد شد و سیستم عامل مایکروسافت با نام نهایی "ویندوز" معرفی خواهد شد.

به بیان دیگر ویندوز به عنوان یک سرویس هیچ وقت به نسخه 11 نخواهد رسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی